loading...
حجه الابلاغ
منوی وبلاگ

سجاد سحرخوان بازدید : 121 چهارشنبه 07 آبان 1393 نظرات (0)

مهدی در غدیر

بی شک در طول تاریخ مناسک و مراسمی به کیفیت حج محمدی(ص) سال دهم هجرت انجام نپذیرفته است؛حجی برای آخرین بار،اشرف مخلوقات و فخر کائنات،خاتم انبیا(ص)بر پا کننده آن بود و خیل مشتاقان حضرتش که شمار آنان به بیش از یکصد هزار تن میرسید گرداگرد شمع وجود پیامبرشان از هر دیار و منطقه ای، پس از طواف خانه دوست،قصد مراجعت داشتند...

ناگاه جبرئیل آمد با سه پیام:

«ای پیامبر آنچه به تو دستور داده شده را ابلاغ کن!»

«اگر دستور الهی را ابلاغ نکنی گویا رسالتت کامل نیست»

«خداوند تورا از شر بدخواهان حفظ میکند»

با آنکه محمد(ص)بارها و بارها قبل از این ،هم ساله ولایت و جانشینی بعد از خود را مطرح کرده بود باز دستور داد همگان در وادی غدیر خمگرداگرد او جمع شوند سبقت گیران برگردند و عقب ماندگان پیش آیند، از بار شتران برایش منبری سازند و همه آماده شنیدن کلام وحی از زبان آخرین فرستاده خدا باشند.امر آنچنان مهم و دقیق است که ترس از نپذیرنتن مردم و غوغای سودا گران و گرمای هوا و مشکلات دیگر در مقابلش هیچ است...

اعلام ولایت علی(ع) و جانشینی

                                           

حضرت محمد(ص) شروع کرد با نام خدا و ستایش و سپاس از او حضرت محمد(ص)تمام تعارق بیست و سه ساله خویش را گزارش داد و مردم را به عظمت دین و آیینش رهنمون ساخت... ولی اینها همه مقدمه بود برای بیان یک مطلب و آن:

«ای جمعیت انسانها! ایجا آخرین جایگاهی است که در میان شما ایستاده ام و سخن می گویم، پس سخنان مرا بشنوید و فرمان ببرید و تسلیم پروردگارتان باشید،همانا خدای عزیز و بزرگ پروردگار شما و سرپرست و معبودتان است و بعد از او پیامبرش محمد(ص) که میان شما ایستاده و سخن میگوید،سرپرست شماست و بعد از من علی(ع)سرپرست و امام شما به امر پروردگارتان می باشد،و امامت در خاندان من از فرزندان علی(ع) ساری و جاری است تا آن هنگام که در قیامت خدا و پیامبرش را ملاقات می کنید...»

البته پیامبر (ص) بارها و بارها پیش از این هم جانشینی و ولایت علی(ع) را اعلام کرده بود ولی غدیر تایید همه ی آنها بود و تمام کننده حجت بر مردم.

مردم دسته دسته می آمدند و با پیامبر(ص) تجدید پیمان و با علی(ع) به عنوان امیر مومنان بیعت میکردند و تبریک میگفتند.

جبرئیل نازل شد و گفت:«به خدا قسم روزی مانند امروز ندیدنم چقدر کار پسر عمویش را محکم نمود! برای او پیمانی بست که جز کافر به خدا و رسولش کسی آن را بر هم نمیزند،وای بر کسی که پیمان اورا بشکند!»

غدیر طرح گاه سازمان امامت و هدایت بشر

غدیر علاوه بر معرفی علی به عنوان جانشین و وصی بلافصل پیامبر خاتم(ص) ترسیم کننده ی امتداد سبزی است که دشمنان را نه تنها در آن روزگار  بلکه تا قیام قیامت و تا پایان دوران، از طمع ورزی به اسلام نا امید کرد. در این روز دین کامل گردید و نعمت تمام شد و اسلام مورد رضایت حق واقع شد.

این خصوصیت نبود مگر آنکه پیامبر اکرم(ص) همه دین را در آن روز بیان نمود یعنی امامت و ولایت را.

دین اسلام کامل گردید چراکه جا نشینی و خلافت تثبیت شد و نه فقط علی(ع) بلکه سلسله ی نورانی امامت و ولایت به تمام جهانیان معرفی گردید. نعمت تمام شد به خاطر آنکه حجت تمام شد و با این اتمام حجت، علی(ع) امام مومنان و متقیان گردید. خداوند به دین اسلام رضایت داد که تا قیام قیامت بماند چرا که با نصب علی، امید دشمنان که فکر می کردند با رحلت پیامبر(ص) دین خدا محو خواهد شد،ناامید گردید و از خاموشی و افول حق مایوس شدند. پیامبر(ص) سلسله امامت را در غدیر معرفی کرد تا دین خدا پابرجا بماند.

او ذریه و نسل خود را از فرزندان علی(ع) بیان کرد که باید به ریسمان محکمشان چنگ زد و رستگار گردید.

پیامبر(ص) بارها و بارها تاکید کرد که:

دوستی با علی(ع)و فرزندانش دوستی با من و دشمنی با آنها دشمنی با من است.

غدیر طرحگاه سازمان امامت است و هدایت بشر، نه یک واقعه ی گذرای تاریخی ،غدیر تاریخ سعادت بشر است و پیمانی است برای ادامه راه انبیا و اوصیا.عید غدیر بازخوانی پرونده امامت و ولایت است.

دشمنان علی نه فقط دشمن علی(ع) هستند که دشمن هدایت و سعادت بشرند و آنها نیستند جز منافقان و کافران.

مهدی(عج) در غدیر خم

پیامبر اکرم(ص) پس از انتصاب و معرفی اولین سرسلسله ی ولایت و امامت به امر الهی، آخرین جانشین خود را هم در عبارتی چند معرفی میکند تا حق جویان و عدالت طلبان راه را گم نکنند و همگان بدانند که جانشینان او دوازده نفرند و همگی خلیفه اویند. آخرین آنها کسی است که به عدل و قسط قیام میکند و دین حق و مورد رضایت خدا را بر تمام جهان حکم فرما میگرداند:

آگاه باشید!همانا آخرین امامان از ما، مهدی قائم است.

آگاه باشید!او بر تمام ادیان پیروز میشود.

آگاه باشید!او از ستمگران انتقام میگیرد.

آگاه باشید!او گشاینده دژهای مستحکم شرک و فساد و نابود کننده ی آنهاست.

آگاه باشید!او نابود کننده شرک است.

آگاه باشید!او انتقام گیرنده خون دوستان خدای عزیز و بزرگ است.

آگاه باشید!او یاری دهنده ی دین خدای عزیز و بزرگ است.

آگاه باشید!او سیراب کننده ی تشنگان از دریای حقیقت است.

آگاه باشید!او فضل و برتری دانشمندان و جهل و بیخردی ناآگاهان را میداند.

آگاه باشید!او برگزیده ی خداوند و امام انتخاب شده از طرف اوست.

آگاه باشید!او وارث هر دانشی است و علم او بر همه ی علوم برتر است.

آگاه باشید!او معرفی کننده ی خدای عزیز و بزرگ و روشن کننده ی احکام و راه ایمان است.

آگاه باشید!او شجاع و درستکار است.

آگاه باشید!امور آفریدگان به او واگذار شده است.

آگاه باشید!که پیامبران گذشته به ظهور او بشارت داده اند.

آگاه باشید! او آخرین حجت الهی است و بعد از او حجتی نخواهد آمد، در جهان حقی نیست مگر اینکه با اوست،و دانشی نیست مگر اینکه نزد اوست.

آگاه باشید!که کسی توان پیروزی بر او را ندارد،و یاری دهنده ای جز او نیست.

آگاه باشید!او ولی خدا در زمین و داور او در میان خلق و امین اسرار او در نهان و آشکار است.

اگر پیامبر(ص) مهدی(عج) را معرفی نمی فرمود معلوم نبود نامی از او بماند.چرا که مردم دستور خدا در مورد جانشینی و ولایت علی (ع) را گردن ننهادند و برای بی فروغ کردن چراغ امامت در طول تاریخ کمر همت بستند. گروهی را کشتند و برخی را اسیر و جمعی را آواره نمودند، اما غافلند از آنکه اراده ی خدا این است که دین داران بر جهان مسلط شوند گرچه به مذاق کافران و مشرکان خوش نیاید.

مهدی(عج) در نگاه علی(ع)

دین خدا همان است که وعده آن در کتاب الهی آمده است.

خداوند به کسانی که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام دهند وعده داده که آنها را در زمین جانشین میگرداند و دین پسندیده ای را که پس از ترس به آنها آرامش می بخشد را برایشان مستقر و محکم گرداند.

بدیهی است که دین مورد رضایت خدا همان است که خدا آن را اسلام نامید و در روز غدیر به آن رضایت داد. استقرار این دین ممکن نخواهد بود جز آشنایی با پاک کنندگان آن و عمل به دستوراتشان. تاریخ شاهد زمینه سازی جانشینان پیامبر اکرم(ص) یکی پس از دیگری است تا مقدمات قیام بر پا کننده ی دین مورد رضایت خدا را فراهم سازد.

علی(ع) که پس از پیامبر (ص) اولین جانشین او بود، مروم را به وجود امامی غایب از فرزندان خود خبر میداد که جهان را پر از عدل و داد کند همان طور که از ظلم و. جور آکنده است.

چه زیباست که شیرینی معارف امیر مومنان(ع) درباره فرزندش مهدی(عج) را بیاموزیم و این شور را با شعور و این عشق را با عمل همراه سازیم.

1.  بخشنده:بسیار بخشنده است.

2.  پناهگاه:دژی محکم و پناهگاهی مستحکم است.

3.  الگوی صالحان:هرکس او را درک کند او را مشعلی فروزان میابد.

4.   نجات بخش بشریت:بند ها را می گسلد و به بردگی و بهره کشی از انسان خاتمه میدهد.

5.  عدالت گستر:حضرت علی(ع) به فرذندش امام حسین(ع) فرمود: ای حسین نهمین فرزند تو قیام کننده ی به حق است. او دین را آشکار می کند و عدالت را می گستراند.

6.  شادی آفرین:با آمدن او اهل آسمان و زمین شادمان می گردند.

7.   پاداش ثابت قدمان:برای قائم ما غیبتی است طولانی ،آگاه باشید کسی که در آن روزگار بر دین خود ثابت قدم باشد و قلبش از طولانی شدن غیبت امام سخت نگردد، در روز رستاخیز در بهشت با من و در کنار من خواهد بود.

8.  دعا برای حضرت:بار خدایا! غیبت او را پایان بخش غمها قرار ده و به وسیله ی او شکاف ها و نفاق ها را از میان امت بردار.

غدیر یعنی بیعت با امامت که علی(ع) اولین مصداق آن است و مهدی آخرین آن.

و یک سوال اساسی پیش روی ما؛

آیا آماده پذیرش امام زمان هستیم یا منفعت طلبی ها و شهوترانی ها ما را نیز به بیراهه می برد؟!

آیا ما از کسانی هستیم که با دانش و بصیرت و خود سازی برای تحقق آینده سبز و زیبای ظهور تلاش و کوشش نمایند: یُوَطٌئونَ للمَهدی سُلطانَه؟!

 

پرسش و پاسخ!!!

 محل سکونت و اقامت گاه حضرت مهدی(عج) کجاست؟بنا به اقتضای غیبت محل سکونت و اقامت گاه حضرت مشخص نیست اما در روایتی آمده است که حضرت در موسم حج حاضر میشوند و در شهر ها و مناطق وارد می شوند.

درباره ی همسر و فرزندان او نیز دلایل روشنی وجود ندارد بنابراین آنچه آنچه عده ای به نام جزیره خضراء یا تعداد فرزندان آن حضرت می گویند ، افسانه ای بیش نیست.

نحوه پیروزی و تحقق حکومت حضرت مهدی(عج) چیست؟حضرت در آغاز مانند اجداد خود افراد را راهنمایی می کند و پس از اتمام حجت فقط با کسانی که اهل توطئه اند و جز زبان زور نمی فهمند، مبارزه می کند.

تعداد سیصد و سیزده نفر کادر یاران اصلی حضرت را تشکیل میدهند و پس از آنان افراد دیگر به حضرت پیوسته و صفوف یاری او را تشکیل میدهند.تعداد سیصد و سیزده نفر درمورد اصحاب حضرت در بسیاری از روایات ذکر شده است که شرط تحقق ظهور شمرده شده است. در بعصی روایات عدد بیشتری ذکر شده مثل عدد ده هزار نفر. ابونصر از امام صادق(ع) روایت مکند که فرمود:

تعداد یاران امام زمان(عج) هنگام خروج از مکه ده هزار نفر میباشد آنگاه جیرئیل در طرف راست و میکائیل در طرف چپ آن حضرت حرکت می کنند و پرچم همیشه پیروز را به اهتزاز در میآورند آنگاه مومنان چون قطعات ابر پاییزی از هر قبیله ای  به سوی او گرد می آیند.

تنوع روایات بیانگر مراحل مختلف قیام حضرت میباشند. تعداد سیصد و سیزده نفر مربوط به آغاز قیام است که تا این تعداد افراد جمع نشوند حضرت قیام نمی کنند این افراد[که در روایات از آنان به عنوان پاره های آهن یاد شده که هرگز ترس و تردید را در خود راه نمی دهند و به هرجا ماموریت می یابند آنجا را فتح میکنند]به عنوان فرماندهان و وزیران حضرت نقش ایفا میکنند و در حکومت جهانی حضرت به عنوان «حکام العرض»مطرح می باشند اما تعداد ده هزار نفر دیگر در مرحله بعد از شروع قیام و حرکت به سوی برپایی حکومت جهانی مطرح میباشند. همچنین در مراحل بعدی نیز حضرت با ارقام 5000، 10000، 12000و 15000 نفر نیز ذکر شده است.

نکاتی از امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری

امام بزرگوار و عزیز و معصوم و قلب عالم امکان و ملجا همه خلایق اگر چه غایب است و ظهور نکرده اما حضور دارد مگر می شود حضور نداشته باشد؟ مومن این حضور را در دل خود با وجود و حواس خویش حس میکند[1]

این بزرگوار در فضای ذهنی و معنوی جامعه ما حضور دارد و جوانان مومن و با اخلاص نیز با آن حضرت قلبا در ارتباتند، این ارتباط به معنای حقیقی کلمه دوجانبه است و در حالات برجسته شور و عواطفی که ملت ایران نسبت به این بزرگوار دارند، این ارتباط طرفینی است1

خوب ببینید این آینده و چشم انداز زندگی جامعه اسلامی و به طور مشخص جامعه شیعی است که مشخصا میداند آن بزرگوار کیست، پدرش کیست مادرش کیست و نشانه های ارتباط اورا با خودش در موارد زیادی حس می کند یا از دیگران می شنود1

عرضه اعمال بر امام زمان

قرآن کریم می فرماید:

خداوند و پیامبرانش و مومنان اعمال شما را می بینند[2] .

از امام صادق در این باره روایت شده که:

مراد از مومنون ائمه(ع) هستند که ناظر بر اعمال انسان ها هستند[3].

امام زمان(عج) نیز فرموده اند

بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده نیست[4]

نامه اعمال ما به حسب روایت امام وقت عرضه می شود امام(عج) مراقب ما هستند.[5]

نکند خدای ناخواسته از من و شما و دوستان امام زمان(عج) یک وقت چیزی صادر بشود که موجب افسردگی امام زمان باشد. مراقبت کنید از خودتان[6]

باید طوری رفتار کنیم که رضایت آن بزرگوار را که رضایت خداست به دست آوریم6

انتظار

انتظار به معنای اشتیاق انسان برای دسترسی به وضعی برتر و بالاتر است و این حالتی است که بشر باید همیشه در خود حفظ کند و پیوسته در حال انتظار و فرج الهی باشد[7]

انتظار فرج و اعتقاد به مهدویت علاوه بر ابعاد منطقی فکری و استدلالی بسیار بارز آن دارای جنبه های عاطفی معنوی و ایمانی عمیق و و بسیار مهمی است7

دشمنان مهدویت

همه عقاید سازنده مورد تحاجم دشمن قرار گرفته است... همه اینها نقاط برجسته ای هستند که اگر ما مسلمانها درست به حقیقت اینها توجه بکنیم تبدیل به یک متور حرکت دهنده ی جامعه اسلامی می شود، ولی وقتی روی آنها کار کردند و آنها را خراب و معنای آنها را عوض کردند و در ذهن ها جا انداختند همین متور محرک به یک داروی مخدر و خواب آور تبدیل می شود... .

این عقیده که همهی مسلمانها به آن معتقدند... از آن عقاید بسیار کارگشا است که به دلیل همین که کار گشا است، دشمن از یک طرف و البته دوستان نادان هم از طرفی دیگر می خواهند به آن ضربه بزنند، گاهی دوستان نادان بر اثر بی توجهی کاری میکنند که هیچ دشمن دانایی به آن خوبی تمی تواند ضربه بزند7

 استکبار جهانی و صهیونیزم در تلاش هستند تا ملت های تحت سیطره آنان به وظع تحمیل شده عادت کنند و آنرا رنگی ثابت ابدی و تغییر ناپذیر بپندارند، قدرت های استکباری خواهان غفلت، خواب آلود بودن و نداشتن آرمان و نیز عدم تحرک ملتها هستند و چنین وضعی را بهشت خود میدانند اما انتظار فرج موجب میشود که انسان به وضع موجود قانع نباشد و بخواهد به وضع بهتر و برتر دست یابد[8]

فهرست منابع وماخذ

1.    کتاب نجم الثاقب

2.    بحار الانوار

3.   مفاتیح الجنان

4.   نعمانی الغیبة

5.  دعا در غیبت امام زمان(ع)

6.     زیارت عاشورا

7.  سخنرانی روز میلاد مقام معظم رهبری17/10/74

8.   سوره توبه

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط دریافت پنل رایگان به همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 در تاریخ 1393/09/07 و 2:15 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت شما مدیر عزیز

جهت ثبت نام پنل اس ام اس رایگان با همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 می توانید به آدرس

http://50005.mida-co.ir

مراجعه نمائید.

منتظر حضور گرمتون هستیم

mida-co.ir

این نظر توسط پیشنهاد یک کسب کار هوشمندانه در تاریخ 1393/08/26 و 1:25 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما

این پیام احتمالا آینده ی تجاری شما را متحول خواهد کرد

شما می توانید با حداقل سرمایه ی اولیه ،

صاحب جامع ترین مرکز فروشگاهی و خدماتی شهرتان شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت WWW.IBP24.ORG مراجعه نمایید


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مهم ترین عامل شکستن بیعت مردم بعد از غدیر چه بوده؟
    مهم ترین عامل فاجعه بزرگ منا چیست؟
    پیوندهای روزانه
    وبلاگ نویسی



    آمار گیر وبلاگ
    آمار سایت
  • کل مطالب : 237
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 50
  • آی پی دیروز : 29
  • بازدید امروز : 53
  • باردید دیروز : 41
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 94
  • بازدید ماه : 1,171
  • بازدید سال : 3,372
  • بازدید کلی : 51,156
  • تولیدات وبلاگ

    روز شمار غدیر