close
تبلیغات در اینترنت
اقدامات پیامبر (ص) برای اعلام جانشینی امام علی (ع)
لوگوی وبلاگ

آرشیو ماهانه

نظرسنجی
مهم ترین عامل شکستن بیعت مردم بعد از غدیر چه بوده؟




مهم ترین عامل فاجعه بزرگ منا چیست؟




     
تولیدات وبلاگ
 

 
روز شمار غدیر
 
 

منوی وبلاگ

 

 

 

اقدامات پیامبر (ص) برای  اعلام جانشینی امام علی (ع)                                                                    

اقدامات پیامبر (ص) درخصوص رهبری امام علی (ع) تنها در جریان غدیر صورت نگرفت، بلکه آن حضرت جریان ولایت امام را بر مناسبت های مختلف مطرح نمود. پیامبر (ص) با بیان فضایل و ویژگی های علی (ع) بستر و زمینه ی رهبری آن حضرت را فراهم کرد

اقدامات پیامبر قبل از غدیر

در این جا نمونه ای از موارد بی شماری که در کتاب های مختلف علمای شیعه وسنی نقل شده حضورتان نقل می کنیم

یوم الدار

 اولین بار آن یوم الدار بود. بعد از سه سال دعوت مخفیانه آیه(214) شعرا نازل شدو از پیامبر خواسته شد وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الْأَقْرَبينَ پيامبر ص نیز بستگان نزديكش را به خانه ابو طالب دعوت كرد، آنها در آن روز حدود چهل نفر بودند، و از عموهاى پيامبر ص ابو طالب و حمزه و ابو لهب حضور داشتند، پس از صرف غذا هنگامى كه پيامبر ص مى‏خواست وظيفه خود را ابلاغ كند، ابو لهب با گفته‏ هاى خود زمينه را از ميان برد.

                

 لذا فرداى همان روز پيامبر ص مجدادآنها را دعوت ديگرى به غذا كرد.بعد از صرف غذا چنين فرمود:

" اى فرزندان عبد المطلب! من به خدا سوگند هيچ جوانى را در عرب نمى‏شناسم كه براى قومش چيزى به بهتر از آنچه من آورده‏ام آورده باشد، من خير دنيا و آخرت را براى شما آورده‏ام، و خداوند به من دستور داده است كه شما را دعوت به اين آئين كنم، كداميك از شما مرا در اين كار يارى خواهيد كرد، تا برادر من و وصى و جانشين من باشيد؟.
جمعيت همگى سر باز زدند جز على ع كه از همه كوچكتر بود برخاست و عرض كرد: اى پيامبر خدا! من در اين راه يار و ياور توام، پیامبرسه بار این کار را تکرار کرد سپس پيامبر ص دست بر گردن على ع نهاد و فرمود:

ان هذا اخى و وصيى و خليفتى فيكم فاسمعوا له و اطيعوه:
"
اين برادر و وصى و جانشين من در شما است، سخن او را بشنويد و فرمانش را اطاعت كنيد".

حديث منزلت

این حديث به طور متواتر از طريق علماءشيعه واهل سنت نقل  شده است

رسول خدا به دفعات متعدد ودر محافل مختلف به حضرت علي (ع) فرمودند : آيا راضي نيستي که نزد من به منزله هارون از موسي باشي مگر آنکه بعد از من پيامبري نخواهد بود.((ابو عبدلله بخاري ج3ص54ازکتاب مغازلي در غزوه تبوک ،صحيص مسلم ج2ص236و137چاپ مصر ،مسند احمد حنبل ج1ص98و115و119در وجه تسميه حنين ،ابن حجرعسقلاني در کتاب الاصابه ج2ص507،ابن حجر مکي در صواعق المحرقه   باب9ص30و74،مستدرک علي الصحيحين ج3ص109،جلال الدين سيوطي در ص65 تاريخ خلفا ،استيعاب ج2ص473

از جمله پیامبر هنگام حركت ‏به سوى جنگ تبوك به على(ع) فرمود
"
انت منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبى بعدی"
نسبت تو به من مانند نسبت هارون به موسى است، جز اينكه پس از من پيامبرى نخواهد بود.

پيامبر(ص) در این حدیث که در اصطلاح دانشمندان به آن «حدیث منزلت» می گویند تمام مناصبی که هارون داشت برای علی (ع) ثابت کرده جز نبوّت که باب آن برای ابد بسته شد.)با اين سخن مقام وزارت، اختصاص در دوستى، برترى بر همگان و جانشينى در زمان حيات و پس از وفاتش را براى على(ع) ثابت كرد. زيرا قرآن كريم به تحقق همه اين موارد هارون گواهى می ‏دهد.

جریان خاتم بخشی امیرالمومنین

حکایت: «روزی رسول خدا(ص) با اصحاب در مسجد به نماز ظهر مشغول بودند که شخصی به شکل درویشان، بین صف های نماز می گشت، ودرخواست کمک داشت  هیچ کس مرهمی بر جراحتش نگذاشت، روی به جانب خدا  کرده و گفت: الهی! تو واقفی که از مسجد پیغمبر تو محروم می روم! در این وقت مقابل جایگاه حضرت امیرالمؤمنین(ع) بود، سخن درویش به گوش آن حضرت رسیده، انگشت مبارکشان را  به طرف آن درویش حرکت دادندد. درویش فهمید که غرض چیست؛ انگشتر را از انگشت مبارک آن حضرت بیرون کرده وبیرون رفت وخدا را شکر کرد

حضرت رسول از بخشش امیرالمومنین  آگاه شد، از جواب سلام [نماز] که فارغ شد، دست دعا به جانب آسمان برداشته، فرمود که:

«الهی! چنانچه موسی ـ علیه السلام ـ التماس کرد که هارون، برادرش را خلیفه و وصیّ او گردانی که دینش به امداد او قوّت گیرد و تو دعای او را اجابت فرمودی و برادرش را به خلافت او نصب نمودی و دین موسی را به برکت او محفوظ گردانیدی، من نیز پیغمبر تواَم و استدعا می نمایم که علی را که برادر من است، خلیفه و جانشین من گردانی و در هدایت و ارشاد خلق شریک مَنَش سازی که وزیر و صاحب اختیار من باشد».

هنوز مناجات رسول خدا(ص) تمام نشده بود که جبرئیل امین نزول فرموده، به این آیه آن حضرت را بشارت داد»..

.إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ  سوره مائده آیه 55 ( سرپرست شما فقط خداست و پیغمبر او و کسانی که ایمان دارند و کسانی که بر نماز ( مداومت ) کنند و در آن حال که رکوع می گذارند ، زکات دهند (حدیقه الشیعه، ج 1، صص 59 و60

                        

مباهله

در داستان مباهله نیز به این نکته اشاره شده است، زمانی که علمای نجران پیشنهاد مباهله را به رسول الله  دادند آیه ای ((فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ )) نازل شد که در این آیه شریفه اشاره شده :

به ابنائنا و ابنائکم  یعنی شما با فرزندان خود بیاید که منظو آقا امام حسن (ع) و حضرت ماما حسین (ع) هستند و منظور ازنسائکم  فاطمه زهرا (س) و انفسنا حضرت رسول و امیرالمونین غعلی بن ابیطالب (ع) است که جایگاه حضرت علی (ع) به عنوان  مولا و جانشین رسول خدا به وضوح دیده می شود.

 روایتی دیگر

روزى اميرالمؤمنين عليه السلام را فراخواند و سپس به خادم خود دستور داد تا صد نفر از قريش و هشتاد نفر از ساير عرب و شصت نفر از عجم و چهل نفر از اهل حبشه را جمع نمايد. وقتى اين عده جمع شدند دستور داد ورقه اى بياورند.
سپس به آنان دستور داد مانند صف نماز در كنار يكديگر بايستند و فرمود: 'اى مردم، آياقبول داريد كه خداوند صاحب اختيار من است و به من امر و نهى مى نمايد و من در برابر سخن خدا حق امر و نهى ندارم'؟
گفتند: آرى، يا رسول اللَّه. فرمود: 'آيا من نسبت به شما از خودتان صاحب اختيارتر نيستم و به شما امر و نهى مى كنم و شما در برابر سخن من حق امر و نهى نداريد'؟ گفتند: بلى، يا رسول اللَّه.
فرمود: هر كس كه خداوند و من صاحب اختيار اوييم اين على صاحب اختيار اوست. او شما را امر و نهى مى كند و شما در برابر سخن او حق امر و نهى نداريد. خداوندا دوست بدار هر كس او را دوست بدارد، و دشمن بدار هر كس او را دشمن بدارد، و يارى كن هر كس او را يارى كند، و خوار كن هر كس او را خوار كند. خداوندا تو شاهد من بر اينان هستى كه من ابلاغ كردم و دلسوزى نمودم.
سپس دستور داد آن ورقه "كه اين مطالب در آن نوشته شده بود" سه بار براى آنان خوانده شود. بعد سه بار فرمود: چه كسى از شما مايل است اين پيمان را باز پس گيرد؟ آنان سه مرتبه گفتند: به خدا و پيامبرش پناه مى بريم از اينكه گفته ى خود را باز پس گيريم.
بعد آن حضرت ورقه را بست و با مُهر يكايك آن جمع ورقه را مهر نمود و فرمود: اى على، اين نوشته را نزد خود نگه دار، و هر كس اين پيمان را شكست آن را برايش بخوان تا من در روز قيامت خصم او باشم. [ فيض القدير: ص 394. ]

  حدیث ثقلین

 حدیث ثقلین حدیثی مشهور و متواتر از پیامبر اسلام(ص) درباره لزوم پیروی از قرآن کریم و اهل بیت پیامبر(ص) پس از رحلت ایشان می باشد

شیعیان با تکیه بر این حدیث لزوم امامت و عصمت امامان(ع) و نیز دوام امامت در همه زمان‌ها را ثابت می‌کنند.

«...إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی‏...».

من در میان شما دو چیز باقی می‌گذارم که اگر آنها را دستاویز قرا دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند.ای مردم بشنوید من به شما رساندم که شما در کنار حوض بر من وارد می‌شوید؛ پس من از شما درباره رفتارتان با این دو یادگار ارزشمند سؤال خواهم کرد، یعنی کتاب خدا و اهل بیتم.

سنن نسائی از صحاح سته اهل سنت این حدیث را چنین نقل می‌کند:

«... کأنی قد دعیت فاجبت، انی قد ترکت فیکم الثقلین احدهما اکبر من الآخر، کتاب الله و عترتی اهل بیتی، فانظروا کیف تخلفونی فیهما، فانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض...»

زمان وفات من نزدیک شده است. من در میان شما دو شیء گران‌بها باقی می‌گذارم که یکی بزرگ‌تر از دیگری است، کتاب خدا و عترتم که همان اهل بیت(ع) است. پس بنگرید که چگونه با آن دو رفتار می‌کنید که آن دو از هم جدا نمی‌شوند تا آنکه در کنار حوض بر من وارد شوند.

پیامبر با بیان این حدیث زمینه اطاعت از اهل بیت را که مصداق بارز آن امام علی (ع) است را فراهم نمود. نکته قابل توجه آن است که حضرت در آخر حدیث گوشزد نمود که مسلمانان در صورت عدم اطاعت از قرآن و عترت گمراه خواهند شد. متأسفانه مردم با کنار گذاشتن امام علی (ع) از صحنه سیاست، دچار خسران و زیان های فراوان و جدی شده و عملاً گمراه شدند

با همه ى اين اقدامات، پيامبر صلى اللَّه عليه و آله اعلان و نصب و تعيين رسمى و عمومى را براى موقعيتى مهم از نظر زمانى و مكانى در نظر گرفته بود كه در عظيم ترين اجتماع مردم در تاريخ حيات آن حضرت و در آخرين ماههاى عمرآن حضرت بود. پیامبر اسلامدر بازگشت از آخرین حجخود همه مسلمانانیکه در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد ودر آنجا علی بن ابی‌طالبرا به‌عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب خدامعرفی کرد. وفرمود «هر آن‌کس که من مولای او هستم، پس علی مولای اوست»

 آن موقعيت زمانى و مكانى براى اعلان رسمى غدير خم' بود كه بطوراساسى منافقين را فلج كرد و نقشه هاى چندين ساله ى آنان را نقش بر آب كرد و بر آنچه در خاطر شيطان صفت خود پرورده بودند خط بطلان كشيد.

کلام رسول خدا(ص) در مورد نتایج سرپرستى على (ع )

هـر وقـت اصـحـاب دربـارهخـلـیفه رسول خدا(ص ) و رهبر جامعه اسلامى پس از آن حضرت , با حـضـرتش گفتگو مىکردند, حضرت ـ در حالى که طبق بعضى از روایات آه مى کشید ـ از نتایج و ثمراتسرپرستى على (ع ) سخن به میان مى آورد.

از جمله مى فرمودند:.

ان و لیتموهاعلیا وجد تموه هادیا مهدیا یسلک بکم على الطریق المستقیم , .

اگـر خـلافـت را بـه علىبسپرید, مى بینید که هدایت شده و هدایت کننده اى است , که شما را به راه راست مىبرد.

اما والذى نفسى بیده لئن اطاعوه لیدخلن الجنة اجمعین اکتعین ,.

قسم به آنکه جانم در دست اوست , اگر از على اطاعت کنند, همگى , همگى وارد بهشت مى شوند.

ان تستخلفوا علیا ـ و لااراکم فاعلین ـ تجدوه هادیا مهدیا یحملکم على المحجة البیضا,.

اگر على را خلیفه کنید ـ و گماننمى کنم چنین کنید ـ مى بینید که او راه یافته هدایتگرى است که شما را از راه اصلى مى برد

 

پیامبر اکرم (ص ) هر وقت با کسانى مواجه مى شد که بههر دلیل با على (ع ) ناسازگارى مى کردند, یاجاهلانه از او به پیامبر(ص ) شکایت مىبردند, مى فرمود:.

ما تریدون من علی ان علیا منى و انامنه و هو ولى کل مؤمن بعدى ,.

از على چه مى خواهید على ازمن است و من از او پس از من على سرپرست هر مؤمنى است .

هـر چـنـد کـلـمه (ولى) در لغت داراى معانى متعددى است , در این حدیث جز به معناى رهبر وسرپرست نیست , توجه

به کلمه (بعد از من ) در حدیث این نظر را تایید مى کند چون اگر منظور ازولـى ,دوسـتدار, دوست , یاور, همسایه , هم قسم و امثال این معانى باشد, اختصاصى بهزمان بعد ازپیامبر(ص ) نداشته در زمان حیات آن حضرت نیز صادق بود

 اقدامات پیامبر بعد از غدیر

پیامبر صلی الله علیه و آله پس از واقعه غدیرخم، نیزمکرّر جانشینی علی علیه السلام و فضایل او را گوشزد می نمود و همواره درباره اهل بیت سفارش می کرد و در سخنانش مردم را از خطرات احتمالی پس از خود آگاه می کرد و با آنان اتمام حجّت می نمود.  یکی از نمونه های بارز این مورد، حدیثی است که بیشتر کتب تاریخی و روایی شیعه و سنّی آن را نقل کرده اند، که پیامبر صلی الله علیه و آله در اواخر حیات خود فرمودند:

«اقبلت الفِتَن کَقِطَعِ اللّیلِ المُظلم»؛«فتنه ها، همچون پاره های شب ظلمانی پی در پی در می رسندبسیاری از این روایات می گویند: پیامبر صلی الله علیه و آله این جمله را در آن شب های آخر، که برای استغفار اهل بقیع رفته بودند، فرموده اند. لذا پیامبر مرتب به دنبال این بودند که راه درست را برای عبور از فتنه های پس از خود به مردم نشان دهند

اما از اقدامات ایشات برای زمینه سازی وتشکیل حکومت امام علی که هر دو با کار شکنی عده ای با شکست مواجه شد

لشگر اسامه :

پیامبر اکرم در واپسین روزهای زندگی‏اش فرمان داد لشکری عظیم به فرماندهی جوانی نورس به نام اسامة بن زید به سمت دورترین مرزهای کشور اسلامی (مرزهای روم) رهسپار شودکالبد شکافی دقیق این جریان نشان می‏دهد رسول خدا (ص) در راستای تثبیت جانشینی حضرت علی (ع) به چنین اقدامی دست یازید

دقّت در ترکیب سپاه اسامه نشان می‏دهد تمام کسانی که احتمال داشت با جانشینی حضرت علی (ع) مخالفت ورزند، ملزم بودند در این سپاه شرکت جویند. و کسانی که به بهانه بیماری پیامبر اکرم (ص) از اردوگاه به مدینه باز می‏گشتند، با جمله تأکیدی «لعن الله من تخلف عن جیش اسامة »روبه رو می‏شدند. در مقابل، یاران و موافقان جانشینی حضرت علی (ع) چون عمار، مقداد و سلمان از حضور در این سپاه معاف گشتند و ملزم شدند در مدینه به سر برند .

نگارش وصیت:

 پیامبراکرم (ص) که احتمالاً با بالاگرفتن زمزمه‏های مخالفت با جانشینی حضرت علی (ع) به شدت نگران اوضاع شده بود، دستور داد ابزار نوشتن آماده سازند تا سندی صریح و ماندگار برجای گذارد و از گمراهی امت جلوگیری کند. مخالفان که این دستور را با نقشه‏های چند ماهه خویش ناسازگار می‏دیدند، به شدت نگران شدند و با هزیان گو خواندن کسی که جز وحی چیزی بر زبان نمی‏راند، از نگارش این سند جلوگیری کردند.

   گردآوری وتنظیم : سجاد سحر خوان

 
نویسنده:سجاد سحرخوان در تاریخ:شنبه 04 مهر 1394      نظرات


صفحات وب

موضوعات

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

   

چت باکس

لینکستان

آمار وبلاگ
تعداد بازدید امروز:47
تعداد بازیدید دیروز:27
تعداد بازدید ماهانه:288
تعداد بازید سالانه:4,002
تعداد کل بازید ها تا امروز:14,959

وبلاگ نویسی
 



 
آمار گیر وبلاگ
   

[Link_Title]                 

:لینک دوستان

Designig & Coding : Sajjad Saharkhan