close
تبلیغات در اینترنت
موجهایی که خداوند در غدیرایجاد کرد
لوگوی وبلاگ

آرشیو ماهانه

نظرسنجی
مهم ترین عامل شکستن بیعت مردم بعد از غدیر چه بوده؟




مهم ترین عامل فاجعه بزرگ منا چیست؟




     
تولیدات وبلاگ
 

 
روز شمار غدیر
 
 

منوی وبلاگ

 

 

 

موجهایی که خداوند در غدیرایجاد کرد

Image result for ‫اعلان غدیر‬‎


خداوند متعال علاوه بر دستوراتی که به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله داده بود، آیاتی را نیز مستقیماً نازل نمود که هر یک برای حادثه غدیر موج‌آفرین بود.


۱) نزول سوره نصر در منا

پیامبرصلی الله علیه و آلهدر منا و در مسجد خیف که یادگار حضرت ابراهیم خلیلبود،واردشد. در آنجا برای بار دوم آیه ی ابلاغ1 نازل شد. در چنین ساعاتی که مراسم حج به پایان خود نزدیک می شد، آخرین سوره ی کاملی که در یک نزولِ جبرئیل فرود آمد و بر پیامبر نازل شد، «سوره ی نصر» بود:

«به نام بخشنده ی مهربان. هنگامی که یاری خدا و پیروزی آمد و مردم را دیدی که گروه گروه در دین داخل می شوند؛ با حمد، پروردگارت را تسبیح کن و از او طلب مغفرت نما که او توبه پذیر است.»

به محض نزول این سوره، پیامبرصلی الله علیه و آلهبه طور رسمی بار دیگر نزدیکی مرگ خویش را خبر داد.

اولین مسئله ای که پس از نزول سوره ی نصر و شنیدن خبر رحلت پیامبر در آینده ای نزدیک به ذهن همه خطور کرد، بحث جانشینی پیامبر بود. اصحاب سراغ سلمان فارسی رفتند و از او خواستند تا از حضرت بپرسد:

«امور ما را به که می سپاری و مراجعه ی ما به چه کسی خواهد بود و محبوب ترین افراد نزد شما کیست؟»

در پاسخ این سؤال آن حضرت تعللی نموده تا سه بار آن را به تأخیر انداخت و گویا مردم را نسبت به مسئله حساس تر و نسبت به پاسخ آن تشنه تر می نمود. سپس فرمود:

«برادرم و وزیرم و جانشینم در اهل بیتم و بهترین کسی که بعد از خود باقی می گذارم. کسی که دِین مرا ادا می کند و به وعده های من وفا نمی نماید، علی بن ابی طالب است»

سپس امیرالمؤمنینعلیه السلامرا فرا خواند و به او فرمود:

«یا علی! آنچه بدان وعده داده شده بودم آمد. فتح آمد و گروه گروه در دین خدا قائل شدند. هیچ کس از تو سزاوارتر به قرار گرفتن در مقام من نیست، بلکه به خاطر پیشتر بودن تو در اسلام و نزدیکی تو با من و دامادی تو نسبت به من و اینکه سیده ی زنان جهان همسر توست. و قبل از آن جمایت هایی که پدرت ابوطالب درباره ی من داشت و گرفتارهایی که هنگام نزول قرآن به خاطرش متحمل شد...»

سومین برکت سوره ی نصر آن بود که پیامبرصلی الله علیه و آلهدر فرصت باقیمانده از آخرین روز از آخرین روز مراسم حج، مردم را در من و در کنار مسجد خیف جمع کرد و سخنرانی مفصلی برای آنان ایراذ نمودند


۲) نزول آیه تبلیغ:


پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

«ای مردم! من در رساندن آنچه خداوند بر من نازل کرده، کوتاهی نکرده‌ام. جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شده و از طرف خداوند سلام رسانده… و مرا مأمور نموده که آنچه وحی شده است، بیان کنم.

خداوند چنین وحی کرده است:

«ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت نازل شده، ابلاغ کن و اگر انجام ندهی، رسالت او را نرسانده‌ای و خداوند تو را از مردم حفظ می‌کند». (بحار الانوار، ج ۳۷، ص ۱۸۰ ـ‌۱۸۱؛‌ عوالم العلوم، ج ۱۵، ص ۳۰۷٫)
علاّمه امینی از سی منبع اهل سنّت نقل نموده است که این آیه در روز ۱۸ ذی حجّه بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شده است. ( الغدیر، ج ۱، ص ۲۱۴ ـ ۲۴۷٫)
نزول این آیه از چند جهت موج‌زا بود:


یک) نزول مکرّر آن بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله؛
دو)تهدید شدید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که اگر مسئله مورد نظر را ابلاغ نکند، در واقع رسالت الهی را انجام نداده و زحمات ۲۳ ساله او هدر رفته است؛
سه) خبر از اینکه اعلام این امر مخالفان سرسختی دارد؛ ولی خداوند، پیامبر را از توطئه دشمنان محافظت می‌کند.

Image result for ‫آیه (سأل سائل).‬‎
۳) نزول آیه اکمال دین و اتمام نعمت.


حُرِّمَتْ عَلَیكُمُ الْمَیتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزیرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَیرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّیةُ وَ النَّطیحَةُ وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَكَّیتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ دینِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دیناً فَمَنِ اضْطُرَّ فی‏ مَخْمَصَةٍ غَیرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ
گوشت مردار، و خون، و گوشت خوك، و حیواناتى كه به غیر نام خدا ذبح شوند، و حیوانات خفه شده، و به زجر كشته شده، و آنها كه بر اثر پرت‏ شدن از بلندى بمیرند، و آنها كه به ضرب شاخ حیوان دیگرى مرده باشند، و باقیمانده صید حیوان درنده -مگر آنكه (به موقع به آن حیوان برسید و) آن را سرببرید- و حیواناتى كه روى بتها (یا در برابر آنها) ذبح مى‏شوند، (همه) بر شما حرام شده است و (همچنین) قسمت كردن گوشت حیوان به وسیله چوبه‏ هاى تیر مخصوص بختآزمایى تمام این اعمال، فسق و گناه است.
امروز، كافران از (زوال) آیین شما، مأیوس شدند. بنابراین، از آنها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم؛ اما آنها كه در حال گرسنگى، دستشان به غذاى دیگرى نرسد، و متمایل به گناه نباشند، (مانعى ندارد كه از گوشتهاى ممنوع بخورند). خداوند، آمرزنده و مهربان است. (مائده / ۳)

1- روز ناامیدی کافران از دین شما مسلمانان;

2- روز برداشته شدن زمینه ترس مسلمانان از کافران;

3- روز کامل شدن دین;

4- روز اتمام نعمت الهی;

5- روزی که خداوند اسلام را به عنوان دین برای مسلمانان پسندید.

با توجه به ویژگی هایی که در آیه کریمه برای این روز بیان شده، روشن می شود که در این روز، واقعه مهمی اتفاق افتاده که این ویژگی هارابه همراه داشته است. بنابراین، برای مشخص شدن این روز، باید روزهای مهم تاریخ اسلام را بررسی کنیم تا معلوم شود این ویژگی ها و خصوصیات در کدام روز جمع شده است.

از سوی دیگر، باید جهات مقابل این خصوصیات نیز روشن گردد; مانند این که:

1- طمع و امید کافران در چه موضوعی بوده که به ناامیدی مبدل شده است؟

2- ترس مسلمانان از کافران در چه زمینه ای بوده که زمینه آن برداشته شده است؟

3- نقصان دین در چه اصلی یا فرضی یا حکمی بوده که در این روز کامل گردیده است؟

4- نعمت الهی چه کمی و کاستی داشته که به اتمام رسیده است؟

5- عدم رضایت پروردگار چه دلیلی داشته که در این روز، رضایت الهی نسبت به دین اسلام حاصل شده است؟

روز اکمال دین و اتمام نعمت چه روزی است؟

در اینکه مقصود از «اکمال دین» در آیه مورد نظر چیست، سه نظریه مطرح شده است:

۱. منظور از «دین»، قوانین واحکام شرع است؛ یعنی در آن روز قوانین اسلام کامل شد، و پس از آن دیگر در اسلام خلأ قانونی وجود ندارد.

پاسخ به این نظر:

اگر مقصود از اکمال دین، کمال تشریعی بود، باید بعد از نزول آیه حکمی بر پیامبر(ص) نازل نمی‌گشت، با اینکه مطابق با روایات بسیاری، «آیه کلاله» و«آیه ربا» و برخی دیگر از احکام، بعد ازآن روز بر پیامبر (ص) نازل شد.

طبری از براء بن عازب نقل می‌کند که آخرین آیه‌ای که بر پیامبر(ص) نازل شد، آیه: « یسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ یفْتیكُمْ فِی الْكَلالَة» بود.(ترجمه المیزان: ‏۵ / ۲۷۱.)

۲. برخی معتقد هستند که مقصود از دین درآیه «اکمال»، حج است؛ یعنی در آن روز خاص و باشکوه، خداوند حجِ شما را کامل کرد.

پاسخ اول:

حج  جزء شریعت اسلامی است نه دین، و حمل دین بر شریعت که جزئی از آن حج است، خلاف ظاهر به نظر می‌‌رسد؛

پاسخ دوم:

این توجیه با ظاهر کلمه «الیوم» سازگاری ندارد؛ زیرا مقصود از «الیوم» ظرف زمان حاضر و همان زمان نزول و ابلاغ آیه می‌‌باشد. لذا باید دید در آن روز چه اتفاقی افتاده که به سبب آن، دین کامل شده است. از طرفی، بنا بر روایات متواتر، می‌‌دانیم که درآن روز جز ابلاغ ولایت امام علی (ع) واقعه دیگری نبوده است.(

تفسیرطبری: ذیل سوره نساء / ۱۷۶.)

۳. مقصود از «اکمال دین» کامل شدن ارکان آن توسط ولایت و امامت امام علی(ع) است؛ زیرا با ادامه نبوت از طریق امامت است که دین به قله کمال خود خواهد رسید.(علی اصغر رضوانی، امام شناسی و پاسخ به شبهات:۱ / ۲۷۸.)

پس روز اکمال دین و اتمام نعمت، روزی است که امیرالمؤمنین(ع) به دستور خداوند به امامت و ولایت الهی منصوب شد.

 


۴)نزول آیه (سأل سائل).Image result for ‫آیه (سأل سائل).‬‎

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سأَلَ سائلُ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ(آیه 1سوره معارج)

بسيارى از مفسران و  ارباب حديث شان نزولى براى اين آيات نقل كرده ‏اند كه حاصل آن چنين است:

هنگامى كه رسول خدا (صلى ‏الله‏ عليه‏ وآله ‏و سلّم‏) على (عليه‏السلام‏) را در روز غدير خم به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت :

من كنت مولاه فعلى مولاه هر كس من مولى و ولى او هستم على مولى و ولى او است چيزى نگذشت كه اين مساله در بلاد و شهرها منتشر شد

نعمان بن حارث فهرى خدمت پيامبر (صلى ‏الله ‏عليه ‏و آله ‏و سلّم‏) آمد و عرض كرد تو به ما دستور دادى شهادت به يگانگى خدا و اينكه تو فرستاده او هستى دهيم ما هم شهادت داديم ، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زكات دادى ما همه اينها را نيز پذيرفتيم ، اما با اينها راضى نشدى تا اينكه اين جوان ( اشاره به على (عليه‏ا لسلام‏) است ) را به جانشينى خود منصوب كردى ، و گفتى :

من كنت مولاه فعلى مولاه ، آيا اين سخنى است كه از ناحيه خودت يا از سوى خدا ؟ ! پيامبر (صلى‏ الله ‏عليه ‏و آله ‏و سلّم‏) فرمود : قسم به خدائى كه معبودى جز او نيست اين از ناحيه خدا است.

نعمان روى بر گرداند در حالى كه مى‏گفت اللهم ان كان هذا هو الحق من عندك فامطر علينا حجارة من السماء : خداوندا ! اگر اين سخن حق است و از ناحيه تو ، سنگى از آسمان بر ما بباران ! اينجا بود كه سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و او را كشت ، همين جا آيه سال سائل بعذاب واقع للكافرين ليس له دافع نازل گشت.

آنچه را در بالا گفتيم مضمون عبارتى است كه در مجمع البيان از ابو القاسم حسكانى با سلسله سندش از امام صادق (عليه ‏السلام‏) نقل شده است.همين مضمون را بسيارى از مفسران اهل سنت ، و روات حديث با مختصرى تفاوت نقل كرده‏اند.

مرحوم علامه امينى در الغدير آن را از سى نفر از علماى معروف اهل سنت نقل مى ‏كند ( با ذكر مدرك و نقل عين عبارت  از جمله :

 تفسير غريب القرآن حافظ ابو عبيد هروى.

تفسير شفاء الصدور ابو بكر نقاش موصلى.

تفسير الكشف و البيان ابو اسحاق ثعالبى.

تفسير ابو بكر يحيى القرطبى.

تذكره ابو اسحاق ثعالبى .

كتاب فرائد السمطين حموينى.

كتاب درر السمطين شيخ محمد زرندى.

تفسير سراج المنير شمس الذين شافعى.

كتاب سيره حلبى.

كتاب نور الابصار سيد مؤمن شبلنجى.

و كتاب شرح جامع الصغير سيوطى از شمس الدين الشافعى.

و غير اينها.

 

 
نویسنده:سجاد سحرخوان در تاریخ:شنبه 06 شهريور 1395      نظرات


صفحات وب

موضوعات

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

   

چت باکس

لینکستان

آمار وبلاگ
تعداد بازدید امروز:32
تعداد بازیدید دیروز:27
تعداد بازدید ماهانه:273
تعداد بازید سالانه:3,987
تعداد کل بازید ها تا امروز:14,944

وبلاگ نویسی
 



 
آمار گیر وبلاگ
   

[Link_Title]                 

:لینک دوستان

Designig & Coding : Sajjad Saharkhan