close
تبلیغات در اینترنت
چرا پیامبردر حجه الابلاغ انتخاب حضرت علی"ع" را درکعبه بیان نکردند؟
لوگوی وبلاگ

آرشیو ماهانه

نظرسنجی
مهم ترین عامل شکستن بیعت مردم بعد از غدیر چه بوده؟




مهم ترین عامل فاجعه بزرگ منا چیست؟




     
تولیدات وبلاگ
 

 
روز شمار غدیر
 
 

منوی وبلاگ

 

 

 

 

چرا پیامبردر حجه الابلاغ انتخاب حضرت علی"ع" را درکعبه بیان نکردند؟

 

آنچه از روایات متعدد استفاده می شود، پیامبر اکرم"ص" مأمور شده بودند که امامت امیرالمؤمنین"ع" را رسماً اعلام کنند ولی بیم داشتند که مبادا مردم این کار را حمل به نظر شخصی آن حضرت کنند واز پذیرفتن آن، سرباز زنند، از این رو در پی فرصتی بودند که زمینة این کار فراهم شود

واز دلایل دیگر معرفی نکردن حضرت علی"ع" در حجه الوداع، کنارخانه کعبه، بعنوان جانشین بعد از پیامبر"ص" می تواند این باشد که اگر این کار صورت می گرفت معرفی ایشان تحت الشعاع مراسم بزرگ حج قرار می گرفت، وکم رنگ تر جلوه می کرد.

زمينه سازي غدير در خطبه‌هاي مکه  آغاز شده است

رمذي متوفاي 279 روايتي را از جابر بن عبدالله نقل مي‌کند که :

نبي مکرم در روز عرفه خطبه اي را خواندند که در آن فرمودند :

إني تركت فيكم ما إن أخذتم به لن تضلوا

من چيزي در ميان شما مي‌گذارم و مي‌روم که اگر آن را بگيريد هرگز گمراه نمي‌شويدكتاب الله وعترتي أهل بيتي

سبل الهدى والرشاد  ج 11 ص 6

كنز العمال  ج 1  ص 99

تفسير ابن كثير  ج 4 ص 114

المعجم الكبير  ج 3 ص 65

بعد از روز مني يعني روز 11 نبي مکرم خطبه اي خواند که بسيار مفصل است ولي متاسفانه در بعضي از کتب اهل سنت فقط تکه‌هايي از اين خطبه آمده است که حضرت فرمود:

خدا نوراني کند صورت بنده اي را که سخن مرا بشنود و به آن دقت کند و آن را حفظ کند و به کساني که نيستند برساند سپس فرمود :لا ترجعوا بعدي كفارا مضلين يملك بعضكم رقاب بعض بعد از من به طرف کفر باز نگرديد و ديگران را گمراه نکنيد و نسبت به همديگر شمشير نکشيد و يکديگر را نکشيد. سپس فرمود : من در ميان شما چيزي را گذاشته ام که إن تمسكتم به لن تضلوااگر به آن تمسک کنيد گمراه نمي‌شويد.يعني تنها چيزي که شما را از کفر و ارتداد و گمراهي قتل و غارت نجات مي‌دهد اين 2 چيز است :كتاب الله وعترتي أهل بيتي

تاريخ اليعقوبي  ج 2   ص 111

امادلهره پيامبر از چه کساني بود و چرا؟

مرحوم طبرسي از مفسرين اهل سنت نقل مي‌کند از حسن بصري که نبي مکرم ناراحتي و دلهره شان از مخالت با قريش بوده است که با آيه :وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ سوره مائده آيه ۶۷پيامبر آرام گرفت

 

جناب عيني هم که شارح صحيح بخاري است در عمدة القاري از تفسير ثعلبي که مورد تاييد آقايان است که ايشان هم از حسن بصري نقل مي‌کند

که پيامبر اکرم دلهره داشتند از اينکه بعضي از افراد او را تکذيب کنند

وكان يهاب قريشا واليهودوالنصارى هم از قريش وحشت داشت و هم از يهود و نصاري عمدة القاري  ج 18 ص 206

چون آنها هم کم از اميرالمؤمنين ضربه نخورده بودند.روايتي را که در مسند احمد است و حديث صحيح هم است که مي‌گويد:

خَطَبَنَا رسول اللَّهِ ...... بِعَرَفَاتٍيقول لَنْ يَزَالَ هذا الأَمْرُ عَزِيزاً ظَاهِراً حتى يَمْلِكَ اثْنَا عَشَرَ كلهم

دين اسلام عزتش با 12 جانشين من بعد از من است .

ثُمَّ لَغَطَ الْقَوْمُ وَتَكَلَّمُوا

همين که حضرت فرمود 12 نفر بعد از من مي‌آيند و مسئوليت، رياست ، و خلافت مردم را به عهده مي‌گيرند بلافاصله مردم سرو صدا کردند

فلم أَفْهَمْ قَوْلَهُ بَعْدَ كلهم فقلت لأبي يا أَبَتَاهُ بَعْدَ كلهم قال كلهم من قُرَيْشٍ

آنهايي که به فکر بودند بعد از نبي مکرم به رياست برسند شروع به سر و صدا کردند، بعد حضرت فرمود که خلاصه مخالفت‌هايي که با اين 12 نفر مي‌شود و جدايي‌هايي که مردم مي‌کنند به هيچ وجهي اثر گذار نيست.

مسند أحمد بن حنبل  ج 5 ص 20973

پس معلوم مي‌شود قضيه خلفائي اثنا عشر در مکه صورت گرفته است و پيامبر  مي‌خواست بعد از آن قضیه رامطرح کند اجازه ندادند، پيامبر فرمود 12 نفر هستند و تا آمدند که اولين آنهارا معرفي کند شروع کردند به سر و صدا و فرصت ندادند که حتي حضرت کلهم من قريش يا کلهم من بني هاشم را بيان کند.

آقاي مسلم از جابر بن سمره نقل مي‌کند که پيامبر فرمود :

اين دين عزتش به 12 خليفه من است فقال كَلِمَةً صَمَّنِيهَا الناس

يک جمله اي حضرت گفت که مردم به قدري سر و صدا کردند که گوشم کر شد و نفهميدم حضرت چه فرمودند ،

فقلت لِأَبِي ما قال بعد به پدرم گفتم پيامبر چه گفت ؟ پدرم گفت پيامبر فرموده است :كلهم من قُرَيْشٍ

صحيح مسلم  ج 3 ص 1453

و حال اينکه در بعضي روايات دارد که :

کلهم من بني هاشم

ينابيع المودة لذوي القربى - القندوزي - ج 2 ص 315

المواجهة مع رسول الله ( القصة الكاملة ) - أحمد حسين يعقوب - ص 457

جابر بن سمره مي‌گويد وقتي پيامبر فرمودند:

اثني عَشَرَ خَلِيفَةً ، فَكَبَّرَ الناس وَضَجُّوا

مردم تکبير گفتند و فرياد بر آوردند

مسند أحمد بن حنبل  ج 5 ص 98

اينها نشان مي‌دهد که نبي مکرم همان جا در مني يا عرفات مي‌خواست هم قضيه خلافت اميرالمؤمنين و هم خلفاي بعد را که 12 نفر هستند را مطرح کند. يک نفر سوال مي‌کرد که اين 12 نفر چه کساني هستند و اولين آنها چه کسي است؟ اصلا فرصت ندادند تا پيامبر اکرم فرمود 12 خليفه بعد از من مي‌آيد همه شروع کردند به سر و صدا و نگذاشتند پيامبر صحبت کند.

تا اینکه این آیه شریفه نازل شد "یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک وان لم تفعل فمابلغت رسالته والله یعصمک من الناس" "1" (ای پیغمبر آنچه از خدا برتو نازل شد به خلق برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده ای و خدا تو را از شر وآزار مردمان محفوظ خواهد داشت)
و ضمن تأکید بر لزوم تبلیغ این پیام الهی نرساندن آن بمنزلة ترک تبلیغ کل رسالت الهی بیان کرده و به آن حضرت مژده داده که خدای متعال تو را از پیامدهای آن مصون خواهد داشت.
با نزول این آیه پیامبراکرم"ص" دریافتند که زمان مناسب فرارسیده وتأخیر بیش از این روا نیست،‌از این روی در غدیر خم به انجام این وظیفه مبادرت ورزیدند

جناب ابن مغازلي از جابر بن عبدالله مي‌گويد:

نزل خم فتاحى الناس عنه

در غدير خم هنگامي‌که پيامبر اطراق کردند مردم فهميدند که حتما قضيه اي است که پيامبر اينجا ايستاده است و همه مردم از اطراف پيامبر دور شدند.

فأمر عليا فجمعهم فلما اجتمعوا قام فيهم وهو متوسد على علي بن أبي طالب فحمد الله وأثنى عليه ثم قال أيها الناس إني قد كرهت تخلفكم وتنحيكم عني

چرا وقتي من در غدير خم اطراق کردم همه پراکنده شديد؟

حتى خيل إلي أنه ليس شجرة أبغض إلي من شجرة تليني

گويا اين درختي که من در سايه اش نشسته ام را دشمن مي‌داريد و مبغوض شما است که از اطراف اين درخت پراکنده مي‌شويد.

مناقب علي بن ابيطالب ابن مغازلي ص ۴۲

تاريخ مدينة دمشق ج 42 ص 226

حتي در خود غدير خم که پيامبر آنجا نشسته و بنا است قضيه خلافت حضرت علي مطرح شود باز همان جا مردم مترصد بودند بر اينکه پيامبر اکرم دنبال فرصتي مي‌گردد تا بحث ناتمام خلفاي اثنا عشر را بيان کند.

 از مفاد آیه تبلیغ برداشت می شود که عده ای درصدد بودند که اگر پیامبر"ص" امیرالمؤمنین را بعنوان جانشین معرفی کنند به جان پیامبر و امام علی"ع" تعرض کنند

پیامبراعلام کردند که می خواهم دربارة موضوعی با مردم صحبت کنم بعد دستور دادندکه آنهایی که جلوتر رفته بودند برگردند کسانی که به غدیر خم رسیده اند صبر کنند تا افرادی که عقب تر هستند به آنها ملحق شوند در روایات هست که جمعیتی بالغ بر 120 هزار نفر وآن هم در بیابان سوزان جمع شدند سپس پیامبر بر بالای منبری که ا زجهاز شتر درست شده بود رفتند مفصل صحبت کردند.
"الست اولی بکم من انفسکم؟ قالو بلی" آنگاه فرمود : "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" بعد از این بود که آیه نازل شد"الیوم یئس الذین کفرو من دینکم فلا تخشوهم واخشون الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی""3"
بنابراین خود این صحنه پردازی در روز 18 ذیحجه وآن اجتماع اختصاصی درآن مکان (غدیرخم) و درآن شرایط (گرمای سوزان واجتماع کاروانیان) خود حجتی بر اعلام امر مهمی است که همان معرفی علی بن ابی طالب(ع) بعنوان امام وخلیفه بعداز پیامبر "ص" می باشد.
"البته آنچه اختصاص به این روز داشت اعلام رسمی و گرفتن بیعت از مردم بود وگرنه رسول خدا در طول دوران رسالتشان بارها وبه صورتهای گوناگون، جانشینی امیرالمؤمین علی"ع" را گوشزد کرده بودند ازآنجمله می توان اشاره کرد به همان سالهای آغازین بعثت، هنگامی که آیه "انذر عشیرتک الا قربین" نازل شد در حضور همة خویشاوندان فرمودند : نخستین کسی که دعوت مرا بپذیرد جانشین من خواهد بود و به اتفاق فریقین نخستین کسی که پاسخ مثبت داد علی بن ابی طالب بود""4" وهمچنین جانشینی حضرت علی در جریان جنگ تبوک وقتی پیامبر"ص" برای جنگ با رومیان به طرف تبوک حرکت کردند بعلت خطر جریان منافقین درشهر مدینه حضرت علی"ع" را بعنوان جانشین انتخاب کردند واز این قبیل موارد بسیار زیاد در تاریخ صدر اسلام وجود دارد که درصورت تمایل می توانید به کتابهای تاریخ اسلام نوشته استاد جعفر سبحانی یا کتاب آموزش عقائد آیت ا...مصباح ویاکتاب امامت ورهبری استاد شهید مطهری مراجعه نمایید.

 

گردآوری وتنظیم:سجاد سحر خوان

 
نویسنده:سجاد سحرخوان در تاریخ:دوشنبه 23 شهريور 1394      نظرات


صفحات وب

موضوعات

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

   

چت باکس

لینکستان

آمار وبلاگ
تعداد بازدید امروز:17
تعداد بازیدید دیروز:27
تعداد بازدید ماهانه:258
تعداد بازید سالانه:3,972
تعداد کل بازید ها تا امروز:14,929

وبلاگ نویسی
 



 
آمار گیر وبلاگ
   

[Link_Title]                 

:لینک دوستان

Designig & Coding : Sajjad Saharkhan